ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ (یا بازاریابی رایانامهای) جزوی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. ایمیلها و پیام هایی که به صورت هدفمند به گروهی از افراد فرستاده میشوند، اصول کار ایمیل مارکتینگ میباشد. هدف ایمیل مارکتینگ جذب مشتریان جدید و همچنین حفظ مشتریان قدیمی است. به بیان بهتر توسعه و رشد کسب و کار به شکلی مؤثر از این طریق ممکن است.
در سال 1971 ری تاملینسون برای اولین بار توانست پیامی را در شبکه آرپانت به صورت الکترونیکی به یکی از دوستانش ارسال کند. با وجود اینکه در آن زمان این پیام زیاد جدی گرفته نشد، بعد از حدود دو دهه این روش به یکی از مهمترین راههای ارتباطی مبدل گشت. امروزه این نوع از پیام با نام ایمیل شناخته می شود.
هفت سال بعد در یک می سال 1978 بود که گری توئرک یک ایمیل تجاری از کامپیوتر های DEC را به جای اینکه یک به یک به مشتریان بفرستد، نوآوری ای انجام داده و به حدود 400 نفر ارسال کرد. در واقع آقای توئرک اولین اسپم تاریخ را فرستاده بود و به این علت پدر اسپم شناخته میشود.
ولی با این وجود، آقای توئرک خود را پدر علم بازاریابی ایمیل یا ایمیل مارکتینگ میداند نه اسپم! زیرا هنگام ارسال اسپم، پیامی به صورت ناخواسته به چندین نفر فرستاده میشود در حالیکه ایمیلها به افرادی که از قبل به این حوزه علاقه مندند فرستاده میشود.
در بین سالهای 1990 تا 2000، Hotmail سرویس یک بازاریابی در بستر وب ایجاد کرد. این سیستم انقلاب بزرگی برای بازاریابان بود. آنها میتوانستند به صورت گستردهتر و با تمرکز بیشتری بر ایمیل به عنوان ابزاری قدرتمند برای جذب و حفظ مشتریان سرمایه گذاری کنند.
کاربرد ایمیل مارکتینگ
از ایمیل مارکتینگ میتوان برای آگاهی مشتری از محصولات و خدمات، ترغیب مشتریان به خرید، ایجاد وفاداری در مشتری و ساختن ارتباطی محکم با مشتریان بهره برد. ایمیل از ابزارهای قدیمی دیجیتال مارکتینگ است. با وجود قدیمی بودن هنوز هم ایمیل یکی از پر کاربردترین روشها در کسب و کار دیجیتال است. ایمیل میتواند یک کسب و کار را به مشتریان جدید معرفی کند. همچنین قادر است به مشتریان قبلی در مورد محصولات جدید اطلاعات دهد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ آرتان با استفاده ازاین ابزار قدیمی ولی قدرتمند در کنار پدیدههای نو دنیای دیجیتال (تبلیغات اینستاگرامی، تبلیغات گوگل، تبلیغات آنلاین، بازاریابی شبکه های اجتماعی) تحولی شگرف در کسب کار شما پدید می آورد.