آنالیز وب
تجزیه و تحلیل سایت که معیاری برای پیشرفت در اختیار قرار می دهد، پیشنیاز بهینه سازی است. با آنالیز سایت میتوان نقاط قوت و ضعف همه صفحات سایت را دریافت. بدون تحلیل کامل سایت، کار کردن بر روی سئو فایدهای نخواهد داشت. مدیران سایت به شکل روزانه به تجزیه و تحلیل آمار سایت می پردازند که این روند موجب میگردد اگر مسأله ای موجب ریزش مخاطبان شد، سریع شناسایی شود.
کار کردن بر روی سئو ترافیک سایت را بالا می برد ولی گاهی برخی مخاطبانی که سئو جذب سایت کرده است، ممکن است سایت را ترک کنند. علت این مساله را باید در آنالیز سایت جستجو کرد. اگر پیش از سئو، آنالیز سایت انجام نگیرد، بروز چنین اتفاقی دور از ذهن نخواهدبود. مخاطبانی به مشتری تبدیل میشوند که رفتارشان به دقت مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ آرتان بیگدار به آب نمیزنیم و با برنامهریزی سایت شما را آنالیز میکنیم. ما در کنار آنالیز سایت به سراغ تجزیه تحلیل سایت رقبا نیز میرویم، با این کار به سادگی متوجه میشویم رقبای شما در چه زمینههایی عملکرد بهتری دارند و با اطلاعات به دست آمده موجب بهبود عملکرد سایت شما نیز میشویم.
ابزارهای مختلفی به منظور آنالیز وب وجود داردکه از میان آن ها موارد زیر قابل ذکر است:
- Similar Web
- Alexa
- Quantcast
- SEMRUSH
- MOZ
- Ahrefs
کاربرد آنالیز وب
ابزارهای مختلفی برای تست سرعت سایت وجود دارد:GTmetrix، Uptrends، WebPagetest، Performance،PageSpeed Insights، Keycdn و …
بررسی سرعت سایت عامل مهمی در جذب کردن کاربران است. سایت هایی که دیر بارگذاری میشوند کاربران خود را از دست داده و رتبه پایینی دارند. تحقیقات نشان داده است که کاربران بیش از ۵ ثانیه برای لود شدن صفحات منتظر نمیمانند. بنابراین اگر سایت شما از نظر سرعت لود شدن ضعیف است، سعی کنید این نقیصه را برطرف کنید.
تحلیل کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای آنالیز ۲۴ ساعته
تحلیل کلمات کلیدی باید به طور مرتب انجام شود تا کلمات کلیدی متمایز از رقبا تولید گردد. کلمات کلیدی باید به صفحات داخلی لینک شوند. با این حال باید پیوسته مراقب الگوریتم های گوگل بود و در جریان جدیدترین روشهای ایندکس کردن مطالب توسط گوگل قرار گرفت. اگر در محتوا از کلمات کلیدی استفاده نشده باشد، بازنویسی مطالب و تولید محتوای مبتنی بر سئو و کلمات کلیدی را باید از سر گرفت.
تعدادی از این ابزارها عبارتند از:
- ubersuggest
- Google AdWords Keywords Planner
- Google Trends
- Moz Keyword Explorer
- Trellian Keyword Discovery
- Keyword Tool
استفاده از ابزارهای آنالیز کیفیت لینکهای داخلی و خارجی
بررسی لینکهای داخلی و توجه به لینکهای شکسته که موجب افت رتبه سئو سایت میشوند از جمله کاربردهای آنالیز وب است. اگر رتبه سایتی که به آن لینک داده شده است کاهش یابد، باید با سایتی معتبر جایگزین گردد. لینکهای خارجی در رتبه سئو سایت تاثیر زیادی دارند همچنین لینک شدن توسط سایتهای غیرمعتبر بسیار مضر است و باید لینکدهی از این قبیل سایت ها حذف گردد. مهم است که رقبا و نقاط مثبت کسب و کار آنها را بررسی کرده و در بهینه سازی سایت لحاظ کنیم.
نقشه سایت موضوع بسیار مهمی است که هم در بهبود تجربه کاربران تأثیر دارد و هم در رتبه سئو. اگر نقشه سایت درست تهیه نشده باشد و صفحات به صورت صحیح به همدیگر لینک نشده باشند، باتهای جستجوگر گوگل نمیتوانند به راحتی بین صفحات حرکت کنند و مطالب سایت را ایندکس نمایند. با بررسی مشکلات ساختاری سایت و تحلیل آنالیز وب توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ آرتان نکات مربوط به بهینه سازی بر روی سایت شما پیاده سازی می گردد.