بازاریابی هوشمند

استفاده از پدیده‌های به روز مثل تکنولوژی دیجیتال در دستور کار آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ جهان قرار دارد. چرا که افزایش بهره­‌وری فروش را در پی دارد. از طریق تکنولوژی دیجیتال، نتایج حاصل از هر تغییری قابل اندازه گیری و سنجش هستند. همچنین لازمه موفقیت در خرید و فروش، اطلاع یافتن از نیازمندی های مشتری است. ترکیب خلاقانه شناخت نیازمندی های مشتری و توانمندی های دنیای دیجیتال، آژانس دیجیتال مارکتینگ آرتان را قادر می ­سازد تا به کسب و کار شما رونقی دوچندان بدهد.

بدیهی است که این شاخه از بازاریابی دیجیتال بسیار جدید و کاربردی است و این جدید بودن دلیل بر کم بودن رقبا و موفقیت بیشتر در بازار رقابت است. به بیان اقتصاددان‌ها، بازاریابی هوشمند هنوز در دریای آبی قرار دارد. این شاخه از بازاریابی مختص فروش اینترنتی نیست و دامنه بسیار وسیعی دارد. در ادامه به ذکر مثالی کاربردی از بازاریابی هوشمند خواهیم پرداخت. ترکیب بازاریابی هوشمند با روش‌های معمول دیجیتال مارکتینگ نظیر بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و ایمیل مارکتینگ موجبات شکوفایی اقتصادی هر کسب و کاری را فراهم می‌نماید.

کاربرد بازاریابی هوشمند

در نظر بگیرید به عنوان مشتری­ یک فروشگاه وارد پاساژی شده‌­اید که فروشگاه در آن قرار دارد، با استفاده از نرم افزار نصب شده بر روی گوشی همراه شما، صاحب فروشگاه از حضورتان مطلع می گردد و سپس بر روی نام شما کلیک می‌کند. اطلاعات خریدهای قبلی، نام خانوادگی و … شما را می بیند. حال فروشنده آمادگی ذهنی این را دارد که اگر شما وارد فروشگاه او بشوید برخوردی اینچنین با شما داشته باشد:

با لبخندی گرم به استقبال شما آید. با شما به این شکل سلام و احوال پرسی کند: – سلام خانم پارسا حال شما خوب است؟ دختر کوچولوی ما خوب هستند؟ بسیار خوش آمده اید. از مراجعه قبلی شما چند هفته‌ای می­‌گذرد و ما مشتاق دیدارتان بودیم. خانم کوچولو امروز تشریف نیاورده­‌اند؟ خدایی نکرده کسالتی که ندارند؟ خانم پارسا از خرید قبلی خود راضی هستید؟ ژاکت یشمی که اتفاقاً بسیار برازنده شما بود از محصولات پر طرفدار ما هست. سرکار خانم به اطلاعتان برسانم که کارهای جدیدی در آن سبک تازه به دستمان رسیده، در صورت تمایل بفرمایید تا معرفی کنم. هفته بعد هم بخش دیگری از خریدهایمان ارسال می­ گردد. پارت جدید، لباس برای رنج سنی 5 سال دارد که فکر می‌کنم این مسأله دختر شما را بسیار هیجان­‌زده­ کند.

متن بالا نوعی بده بستان در بین مشتری و فروشنده به وجود می­‌آورد و همچنین موجب به وجود آمدن حس تعلق در مشتری می‌گردد. در این حالت مشتری احساس می­‌کند در محیطی قرار دارد که نه تنها بیگانه نیست، بلکه افراد سلیقه شخصیش را می­‌شناسند. در واقع شما می توانید با جمع آوری اطلاعات، سلیقه نسبی مشتری خود را بشناسید. پس قادرید قبل از ورود مشتری، به فروشنده خود توصیه‌های لازم، جهت تاکید بر روی محصولات خاص ارایه دهید.

همچنین مکالمه بالا موجب می­‌شود مشتری وقت بیشتری را در فروشگاه شما صرف کند. از دید افرادی که تا به حال از شما خرید نکرده‌اند این مسأله اینگونه تفسیر میگردد: حتما فروشگاه خوبی هست که این تعداد از جمعیت در داخل آن حضور دارند. این موضوع قابلیت بسط به سایر زمینه های کسب و کار را نیز دارد. آژانس دیجیتال مارکتینگ آرتان بر آن است تا با استفاده از روش‌های روانشناسی، علم آمار و ترکیب آن ها با تکنولوژی روز سود اقتصادی قابل توجهی را نصیب کسب و کار شما کند.